سه شنبه, ۱۵ آذر ۱۴۰۱ / قبل از ظهر / | 2022-12-06
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 20222 |
تاریخ انتشار : 23 مرداد 1400 - 3:35 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

یک فیزیولوژیست ورزشی و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در مورد بهترین نوع فعالیت بدنی و مدت زمان آن برای افرادی که به ویروس کرونا مبتلا می شوند، توضیح داد. مهدیه ملانوری شمسی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به شیوع ویروس کرونا در جهان و ابتلا جمعیت زیادی از افراد به […]

یک فیزیولوژیست ورزشی و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در مورد بهترین نوع فعالیت بدنی و مدت زمان آن برای افرادی که به ویروس کرونا مبتلا می شوند، توضیح داد. مهدیه ملانوری شمسی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به شیوع ویروس کرونا در جهان و ابتلا جمعیت زیادی از افراد به این بیماری و بستری شدن آن ها در بیمارستان، اظهار کرد: مشخص شده است که این بیماری توانسته تاثیرات منفی فیزیولوژیکی و ایمونولوژیکیدر دوره بیماری ایجاد کند.

تغییرات فیزیولوژیکی در بیماران مبتلا به کرونا

وی ادامه داد: تغییرات فیزیولوژیکی شایع در این بیماران در زمان بستری شدن شامل کاهش قدرت عضلانی و آتروفی، مشکلات ریوی، آسیب های روانی و… و این بیماران ممکن است با عوارض ناشی از بیماری نیز دچار شوند که متاسفانه طیف گسترده ای دارد.

استراتژی مناسب؛ انجام فعالیت های ورزشی با شدت و مدت زمان مناسب

این فیزیولوژیست ورزشی با بیان اینکه زمانی بیماران دوره بیماری را پشت سر می گذارند نباید رها شوند و باید استراتژی های لازم را جهت بهبود سریع تر آن ها اتخاذ شود، عنوان کرد: یکی از استراتژی های مناسب در این راستا انجام فعالیت های ورزشی با شدت و مدت زمان مناسب برای دوره بازتوانی بیماری است.

خطرسازی بودن تمرین با شدت متوسط یا بالا برای بیماری‌های عفونی

ملانوری افزود: با استناد به اثرات مثبت فعالیت های ورزشی بر شاخص های تنفسی، قلبی عروقی، روانی و … می توان  گفت ورزش می تواند استراتژی مناسبی برای کمک به افراد باشد. اما لازم به ذکر است ماهیت بیماری های عفونی به گونه ای است که تمرین با شدت متوسط یا با شدت بالا همچنان بتواند خطرساز باشد و با نگاهی به مطالعات اخیر مشخص شده است که برخی از افرادی که پس از ترخیص از بیمارستان تمرین با شدت بالا تا متوسط انجام داده اند دوباره دچار عفونت شده اند.

وی با تاکید بر اینکه بنابراین پیشنهاد تمرینی مناسب در حال حاضر، تمرین با شدت پایین است، گفت: این تمرینات علاوه بر پیاده روی می تواند شامل تمرینات مقاومتی با وزن بدن، کش و به تدریج وزنه های سبک و مدت زمان آن کمتر از ۲۰ دقیقه باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: برای اینکه بتوان شدت تمرین را در این افراد در حین تمرین بررسی کرد بهتر است از مقیاس درک فشار با مقیاس های ۳-۲ در بورگ ۱۰ تایی نیز استفاده شود. از این مقیاس می توان شدت تمرین را تشخیص داد و از افزایش شدت جلوگیری کرد، چرا که افزایش شدت تمرین می تواند مجدد افزایش عفونت را به همراه داشته باشد و از طرفی تمرینات ورزشی تنفسی نیز در این بین نقش پررنگی را در بهبود تنفس در این افراد ایفا کرده است.

بهترین ورزش‌ها برای افراد مبتلا به بیماری‌ خفیف کرونا

ملانوری با اشاره به اینکه می توان به افراد مبتلا به موارد خفیف تر بیماری، بعد از پایان دوره بیماری و با اجازه پزشک تمرینات مقاومتی سبک (جهت بهبود مجدد قدرت و حرکت بهتر)، تمرینات با وزن بدن (برای بهبود قدرت نسبی در افراد با وضعیت بیماری وخیم که حتی می تواند در بستر انجام شوند)، تمرینات یوگا (جهت کاهش استرس و کاهش کورتیزول عامل مهم در سرکوب سیستم ایمنی بدن)، تمرینات برای کنترل و عمق تنفسی (جهت بهبود تنفس) را به عنوان تمرینات ورزشی پیشنهادی به این بیماران برای بازتوانی پیشنهاد کرد،  افزود: همچنین لازم به ذکر است که مدت زمان پیشنهادی زیر ۲۰ دقیقه و شدت تمرین پایین باشد.

انتهای پیام

منبع خبر «» است و اخبار داغ ایران و جهان – کرونا – واکسن در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 20222 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09399833568  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار داغ ایران و جهان – کرونا – واکسن مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار داغ ایران و جهان – کرونا – واکسن در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید