جمعه, ۷ بهمن ۱۴۰۱ / قبل از ظهر / | 2023-01-27
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 911398 |
تاریخ انتشار : 04 بهمن 1401 - 17:14 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس عرضه خودرو در بورس موافقان و مخالفانی زیادی دارد که هریک دلایل مختلفی برای بیان استدلال های خود دارند. اما نکته مهمی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی به ان اشاره می کنند بحث افزایش قیمت خودروهای عرضه شده در بورس است. بررسی خودروهای عرضه شده در بورس کالا نشان […]


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس عرضه خودرو در بورس موافقان و مخالفانی زیادی دارد که هریک دلایل مختلفی برای بیان استدلال های خود دارند. اما نکته مهمی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی به ان اشاره می کنند بحث افزایش قیمت خودروهای عرضه شده در بورس است.

بررسی خودروهای عرضه شده در بورس کالا نشان می دهد، خودروهای تولید داخلی در بورس کالا با افزایش 100 درصدی قیمت مواجه شده و همین مساله باعث کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد شده است.

اما افزایش قیمت خودروهای وارداتی و خودروهایی که در داخل مونتاژ می شوند، تا حدودی این چالش را ایجاد کرده است که قیمت این خودروها چرا باید هم در بازار آزاد و هم در بورس کالا، افزایش زیادی داشته باشد؛
قیمت خودروهای مونتاژی ‌با محاسبه همه عوارض‌ها و مالیات و سود واردکننده و مونتاژکننده، عددی مشخص است، اما مونتاژ‌کننده خودرو را در بورس کالا با عدد تعیین شده عرضه می‌کند ولی خودرویی مونتاژی نظیر لاماری در بورس کالا با حدود 90 درصد افزایش قیمت نسبت به قیمت پایه به فروش می‌رود.

خودروی لاماری ایما که در عرضه گذشته در بورس کالا در تاریخ 12 دی ماه سال جاری به مبلغ یک میلیارد و 545 میلیون تومان کشف قیمت شده بود، در عرضه روز 4 بهمن ماه و کمتراز یک ماه پس از عرضه گذشته، با افزایش 285 میلیون تومانی روبرو شد و به قیمت یک میلیارد و 823 میلیون تومان معامله شد حال آنکه قیمت این خودرو 981 میلیون تومان است حال مشخص نیست مابه‌تفاوت 842 میلیون تومانی لاماری در بورس کالا به جیب چه کسانی می‌رود؟‌

با احتساب فروش 550 دستگاه لاماری در روز جاری، مابه‌تفاوت قیمت اصلی و قیمت بورس کالای این خودرو عدد تومان است که به جیب واردکننده می‌رود.‌

نمونه دیگری از این مساله را می توان در خودروی هایما S7 نیز مشاهده کرد. این خودرو در اول دی ماه نیز عرضه شده و به قیمت 924 میلیون تومان کشف قیمت شده بوده و در جریان معاملات روز سه شنبه 4 بهمن ماه با افزایش 96 میلیون تومانی به قیمت یک میلیارد و 20 میلیون تومان معامله شده است.

برخی کارشناسان این افزایش قیمت را بدون منطق و ناشی از هیجان موجود در بازار می دانند، البته شورای رقابت طی دو هفته اخیر مدام بر طبل خروج خودروها از بورس کالا کوبیده و همین مساله باعث ایجاد نااطمینانی در میان مردم جهت استمرار عرضه ها در بورس و رشد تقاضا برای خرید و در نهایت رقابت بیشتر شده است.

در صورتی که اگر شورای رقابت از همان ابتدا بر لزوم استمرار و رشد عرضه خودروسازان در بورس کالا تاکید می کرد، کاهش ترس افراد می توانست منجر به کاهش قیمت خودرو در بورس شود.

به نظر می رسد سازمان های متولی این موضوع برای رعایت حقوق مصرف کننده باید وارد عمل شده و با تغییراتی در سازوکار بورس کالا، مانع از افزایش قیمت خودروهایی که می تواند با قیمت کمتر به دست مردم برسد، شوند.

پایان پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



Source link

منبع خبر «» است و اخبار داغ ایران و جهان – کرونا – واکسن در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 911398 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09399833568  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار داغ ایران و جهان – کرونا – واکسن مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار داغ ایران و جهان – کرونا – واکسن در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید